Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Turism

Forskningsgruppen Turism bedriver forskning utifrån ett flertal olika perspektiv, empiriska områden och teoretiska fält och är därmed tvär- och mångdisciplinär. Två starka forskningsområden i forskningsgruppen är plats- och destinationsutveckling och upplevelseproduktion.

Helsingborgs strandpromenad
Helsingborgs strandpromenad

 

Under de senaste decennierna har plats- och destinationsutveckling blivit ett allt viktigare verktyg i lokala ekonomiska utvecklingsstrategier i syfte att attrahera företag, nya invånare och turister till platsen. Forskningsområdet kan brytas ner i två undergrupper, en kommunikativ del som främst handlar om marknadsföring, varumärkesbyggande och annan form av strategisk kommunikation, samt en utvecklande del som handlar om att studera hur aktörer på olika sätt gör platsen i sig mer attraktiv. Forskningen i gruppen hanterar båda dessa områden men fokuserar mest på den sistnämnda. Forskningen om plats- och destinationsutveckling i gruppen handlar bl a om urbana frågor, hållbar utveckling, mångfald, organisering (bl a i form av nätverk), sociala konsekvenser, medias roll och relationen till kulturarv.

Ett annat forskningsområde handlar om upplevelseproduktion. Här fokuseras enskilda turismverksamheter, såsom t ex festivaler, shopping och marina upplevelser. Frågeställningar som hanteras här handlar t ex om livsstilsentreprenörskap, de anställdas situation i dessa verksamheter, servicemötet och hur samproduktion av värde sker av företagen/organisationerna och deras kunder.

Vårt mål med forskningen i gruppen är att bidra till en berikad vetenskaplig diskussion i form av att ge ett kritiskt perspektiv på turistindustrin likväl som att ge kunskap som kan tillämpas av intressenter i turismnäringen.

 

 

Forskningsledare

Malin Zillinger

Malin Zillinger 
Epost: malin [dot] zillinger [at] ism [dot] lu [dot] se (malin[dot]zillinger[at]ism[dot]lu[dot]se)

Medlemmar

Malin Andersson
Epost: malin [dot] andersson [at] ism [dot] lu [dot] se (malin[dot]andersson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Erika Andersson Cederholm
Epost: erika [dot] andersson_cederholm [at] ism [dot] lu [dot] se (erika[dot]andersson_cederholm[at]ism[dot]lu[dot]se)

Husam Salim Baomar
Epost: husam_salim [dot] baomar [at] ism [dot] lu [dot] se (husam_salim[dot]baomar[at]ism[dot]lu[dot]se)

Rickard Ek
Epost: richard [dot] ek [at] ism [dot] lu [dot] se (richard[dot]ek[at]ism[dot]lu[dot]se)

Lena Eskilsson
Epost: lena [dot] eskilsson [at] ism [dot] lu [dot] se (lena[dot]eskilsson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Elisabeth Högdahl
Epost: elisabeth [dot] hogdahl [at] ism [dot] lu [dot] se (elisabeth[dot]hogdahl[at]ism[dot]lu[dot]se)

Manuela Kronen
Epost: manuela [dot] kronen [at] ism [dot] lu [dot] se (manuela[dot]kronen[at]ism[dot]lu[dot]se)

Mia Larson
Epost: mia [dot] larson [at] ism [dot] lu [dot] se (mia[dot]larson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Maria Månsson 
Epost: maria [dot] mansson [at] ism [dot] lu [dot] se (maria[dot]mansson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Jan-Henrik Nilsson
Epost: jan-henrik [dot] nilsson [at] ism [dot] lu [dot] se (jan-henrik[dot]nilsson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Alma Raissova
Epost: alma [dot] raissova [at] ism [dot] lu [dot] se (alma[dot]raissova[at]ism[dot]lu[dot]se)

Carina Sjöholm
Epost: carina [dot] sjoholm [at] ism [dot] lu [dot] se (carina[dot]sjoholm[at]ism[dot]lu[dot]se)

Ola Thufvesson
Epost: ola [dot] thufvesson [at] ism [dot] lu [dot] se (ola[dot]thufvesson[at]ism[dot]lu[dot]se)

Josefine Östrup Backe
Epost: josefine [dot] ostrup_backe [at] ism [dot] lu [dot] se (josefine[dot]ostrup_backe[at]ism[dot]lu[dot]se)