The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Malin Espersson.

Malin Espersson

Senior lecturer

Malin Espersson.

Utmaningar i välfärdens stuprör : Stöd till integrering för ungdomar med begränsad läs- och skrivkunnighet

Author

  • Annika Nilsson
  • Ulrika Westrup
  • Malin Espersson
  • Lisbeth Gyllander Torkildsen
  • Andreas Olsson

Summary, in Swedish

Att lära sig svenska är ett av de viktigaste målen för asylsökande ungdomar med begränsade läs- och skrivkunskaper. En effektiv språkutveckling är en förutsättning för en god integration i det svenska samhället. För att kunna stödja dessa ungdomars arbete med att utveckla sina egna resurser, krävs bland annat att lärare, coacher, handläggare, socialsekreterare och andra professioner som arbetar nära ungdomarna, arbetar tillsammans utifrån ett resursperspektiv. Genom ett sådant gemensamt arbetssätt kan de underlätta för ungdomarna att erövra handlingskapacitet och förändra sina livsvillkor. Ett sådant arbetssätt ställer nya krav på samverkan mellan kommunala förvaltningar och olika professioner, liksom på samverkan mellan praktik och forskning.

I projektet Integration Unga Analfabeter arbetar forskare tillsammans med praktiker inom skola, socialtjänst och arbetsmarknadsförvaltning i Helsingborgs stad, med att åstadkomma en sådan samverkan. I projektet tar vi fasta på kompletterande teoretiska perspektiv för att ställa ungdomarna och deras resurser i centrum. Vi prövar också metoder för att få professioner att samverka och bedriva utveckling på nya sätt.

Department/s

  • Department of Service Studies

Publishing year

2017-11-01

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

Topic

  • Social Sciences Interdisciplinary

Keywords

  • Integration
  • asylsökande
  • Helsingborg
  • ensamkommande barn och unga

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-639-4378-2
  • ISBN: 978-91-639-4377-5