The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Lena Eskilsson.

Lena Eskilsson

Deputy vice-chancellor

Lena Eskilsson.

Homosex and the city

Author

  • Karin Book
  • Lena Eskilsson

Editor

  • Richard Ek
  • Johan Hultman

Summary, in Swedish

Boken behandlar hur platser idag paketeras och marknadsförs i syfte att attrahera besökare, företag och invånare. Bokens övergripande tema är platsens produktion och konsumtion: hur, var, när, varför och av vem? Boken kan ses som en handledning i platsens produktgörande, men är i första hand en kritisk och reflekterande diskussion om hur vårt förhållningssätt till omvärlden påverkas när platser blir kommersiella produkter.



I kapitlet diskuteras hur en specifik typ av sexualitet - (manlig) homosexualitet - kan användas som ett strategiskt verktyg för att göra en urban miljö attraktiv.

Department/s

  • Department of Human Geography
  • Department of Service Studies

Publishing year

2007

Language

Swedish

Pages

37-54

Publication/Series

Plats som produkt. Kommersialisering och paketering

Document type

Book chapter

Publisher

Studentlitteratur AB

Topic

  • Social Sciences Interdisciplinary

Keywords

  • kommersialisering
  • städer
  • homosexualitet
  • platsutveckling
  • det rosa kapitalet
  • Place marketing/platsmarknadsföring

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-44-04598-6