Carina Sjöholm
Senior lecturer, associate professor
I brödbutiken. Surdegstrend, status och skapandet av upplevelser
Author
Editor
- Lena Eskilsson
- Cecilia Fredriksson
Summary, in Swedish
Inom retaillitteraturen har det länge talats om upplevelseskapande i butik. För en butiks atmosfär spelar många faktorer roll och centreras ofta kring subtila element som musik, doft och färg. I bageriet är temperaturen av stor betydelsen, men även trängseln och det som betraktas som den genuina atmosfären. Vad betyder det för vår upplevelse att vi måste stå en stund innanför dörren innan vi ens kan se de andra kunderna, personalen eller varorna? Det är då vi hinner känna värmen, dofterna och använda en del av sinnena. Vad betyder det att människor i vår tid, som brukar betraktas som stressade och rationella, står ut att med en halvtimmes kötid för att köpa bröd som dessutom kostar betydligt mer än bröden i den vanliga livsmedelsbutiken? Och hur kommer det sig att vi plötsligt accepterar service som inte går snabbare? I det här kapitlet analyseras hur dessa bröd säljs som mervärdesprodukter med attraktiv aura i en liten och “äkta” brödbutik . Den lilla brödbutiken kan tolkas som ett exempel på kommodifieringen av intima sfärer men också som ett uttryck för längtan efter äkthet. Inredningen ger känsla av kontinuitet, tradition och historia Lokalens betydelse är av stor vikt genom en väl genomtänkt utformning som kretsar kring gammaldags approach som långsamhet, mjölig finish, tegel, imma, dofter och ritualer.
Department/s
- Division of Ethnology
- Department of Service Studies
Publishing year
2010
Language
Swedish
Pages
54-76
Publication/Series
Butiken - upplevelse, organisering och plats
Document type
Book chapter
Publisher
Liber
Topic
- Ethnology
- Social Sciences Interdisciplinary
Status
Published
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-47-09499-8