Carina Sjöholm.

Carina Sjöholm

Universitetslektor, docent

Carina Sjöholm.

Om växter, nostalgi och konstruktionen av minnesbilder

• Carina Sjöholm

Redaktör

• Johanna Alkan Olsson
  • Helena Hanson
  • Erik Persson
  • Carina Sjöholm
  • Niklas Vareman

Abstract för skriften:
”Invasiva främmande arter” är ett uttryck som hörs allt oftare, såväl i medier som i diskussioner vid fikabordet. Vad är då en invasiv främmande art och varför väcker dessa arter så starka känslor? Varför är de ett problem? Hur blir man av med dem? Har de några positiva egenskaper? Det är några av de frågor vi tar upp i den här boken som är ett resultat av det tvärvetenskapliga forskningstemat ”Perspektiv på invasiva främmande växter. Paradoxen växt, människa och individuella preferenser” som genomfördes under 2020–2021 vid Pufendorfinstitutet, Lunds universitet. Deltagare i temat har varit forskare från Lunds universitet och Sveriges lantbruksuniversitet som representerar flera olika ämnen: ekologi och botanik, miljövetenskap, etnologi, filosofi, landskapsplanering och växtvetenskap.

• Institutionen för tjänstevetenskap

2021-12

Sidor

Växtvärk. Perspektiv på invasiva främmande växter i svensk natur