Carina Sjöholm.

Carina Sjöholm

Universitetslektor, docent

Carina Sjöholm.

Är det någon konst att vara akademiker? Ett symposium om Academic skills

Redaktör

• Carina Sjöholm
  • Magnus Jerneck

Summary, in Swedish

Vad innebär det egentligen att vara akademiker i vår tid? Vilka är förväntningarna på oss som universitetslärare och forskare och hur lever vi upp till dem? Vad utmärker en skicklig akademiker och vilka är våra skyldigheter som lärare och kolleger? Går det att kombinera forskning och undervisning på ett fruktbart sätt? Och hur når vi ut med vår forskning? Ska vi publicera oss i tidskrifter eller ge ut böcker, skriva på svenska eller på engelska?

Detta är frågor som akademiker dagligen ställer sig. Med anledning av Lunds universitets 350-årsjubileum bjöd Samhällsvetenskapliga fakulteten in ett antal forskare och lärare från olika discipliner till ett symposium på temat Academic skills – skapar kompletta akademiker excellenta utbildningsmiljöer? Samtliga talare gav sig in i samtalet med liv och lust och vände och vred på perspektiven. Här är resultatet!

• Institutionen för tjänstevetenskap
  • Statsvetenskapliga institutionen

Konferensbidrag

Samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet

• Social Sciences Interdisciplinary

Conference name

Academic skills - skapar kompletta akademiker excellenta utbildningsmiljöer?

Conference date

2017-10-17