Forskarteam ska undersöka hur våra matvanor påverkas av coronakrisen

Beställning och handling av mat

Hur kan digitala verktyg bidra till att stödja en mer hållbar matkonsumtion och en motståndskraftig livsmedelskedja?

Detta ska tre forskare undersöka i ett nytt projekt efter att ha beviljats forskningsmedel från Formas Akututlysning som öppnade upp i samband med utbrottet av covid-19. Forskarteamet, bestående av Christian Fuentes vid Högskolan i Borås/Lunds universitet samt Emma Samsioe och Josefine Östrup Backe från Lunds universitet, kommer att använda praktikteori och digital etnografi i projektet för att kartlägga och utforska nya beteenden hos konsumenter när det gäller hur människor handlar, lagar och äter mat.

– Forskning har visat att matvanor under normala omständigheter är svåra att förändra. Genom att dra lärdomar från de nya beteenden som corona-krisen tvingat fram kan vi också bättre förstå vilka roller digitala plattformar kan ha i att stödja nya former av matkonsumtion samt göra hushållens matförsörjning mer uthållig och hållbar, säger projektledaren Christian Fuentes.

Läs pressmeddelandet i sin helhet