Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång

Filippa Säwe och Eva Nordberg
Eva Nordberg och Filippa Säwe

Science and Innovation Talks arrangeras av Tetra Pak och är ett samarbete med Lunds universitet, där forskare deltar med presentationer för Tetra Paks anställda. Tidigare i december hade mötet temat tång och på plats var forskaren Filippa Säwe som presenterade från forskningsprojektet "Marine food resources for new markets".

"Marine food resources for new markets" är ett tvärvetenskapligt projekt där forskare från tre fakulteter vid LU medverkar. På Sceince och Innovation Talks i december deltog två utav forskarna, Filippa Säwe, docent i tjänstevetenskap och
Eva Nordberg Karlsson, professor i bioteknik. Tillsammans presenterade de forskningsprojektet som behandlar förhållandet mellan hållbarhet, marina livsmedelsresurser och en cirkulär biobaserad ekonomi.

Under mötet deltog ca 150 medarbetare från Tetra Pak och livesändes till anställda runt om i världen. Presentationen väckte intresse och kommer leda till fler framtida samarbeten med Tetra Pak.