Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Därför bor vi ensamma – och vad det betyder för klimat och gemenskap

En person står ensam i ett kök och lagar mat.
Foto: Jason Briscoe, Unsplash.

Hållbarhetsforskaren Tullia Jack har intervjuat ensamboende om varför de bor ensamma. Gemensamt för flera av dem var att ensamboende inte varit ett aktivt val.

– Många av de som jag intervjuade ville gärna bo med någon annan. Gärna en kärlekspartner men även kompisar eller i kollektivboende. Ensamboendet var något som bara blivit så, säger Tullia Jack. 

Den sociala biten menar Tullia Jack är ytterligare en drivkraft mot att ett klimatvänligare delat boende; vissa– inte alla - tror hon hade mått bättre av att bo med andra. 

Detta är ett utdrag från en artikel i Lunds universitets nyhetsbrev Apropå. Klicka här för att läsa hela artikeln.