Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Centrum för handelsforskning kommenterar årets julklapp

Bilden visar händer som stickar en halsduk

"Så hur kan vi tolka betydelsen av att det hemstickade plagget får agera värd för årets julkonsumtion i Sverige 2022?" Med anledning av HUIs utnämnande av årets julklapp 2022 ger Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet en kommentar på ämnet.

 

Med motiveringen "I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära" kvalar det hemstickade plagget in och går förbi samtliga toppförslag på oddslistorna. Vilken slags kreativ kompetens kräver ett sådant hantverk? Vem kan konsten att sticka en kofta? Att den färdiga koftan dessutom ska ges bort som gåva till en nära och kär person får kanske en del givare att fundera på om det går lika bra att köpa plagget färdigstickat eller beställa sticktjänsten på nätet?...

 

Cecilia Fredriksson vid institutionen för service management och tjänstevetenskap och Marie Ledendal vid institutionen för strategisk kommunikation har tillsammans skrivit en kommentar på utnämnande av årets julklapp 2022: Det hemstickade plagget. 

Läs texten i sin helhet här.