Vad innebär det egentligen att vara akademiker i vår tid? Vilka är förväntningarna på oss som universitetslärare och forskare och hur lever vi upp till dem? Vad utmärker en skicklig akademiker och vilka är våra skyldigheter som lärare och kolleger? Går det att kombinera forskning och undervisning på ett fruktbart sätt? Och hur når vi ut med vår forskning? Ska vi publicera oss i tidskrifter eller ge ut böcker, skriva på svenska eller engelska?
Detta är frågor som akademiker dagligen ställer sig. Med anledning av Lunds universitets 350-årsjubileum bjöd Samhällsvetenskapliga fakulteten in ett antal forskare och lärare från olika discipliner till ett symposium på temat Academic skills – skapar kompletta akademiker excellenta utbildningsmiljöer?
Samtliga talare gav sig in i diskussionen med liv och lust och vände och vred på perspektiven. Nedan finns en länk till resultatet.
Deltagarna:
Erika Anderson Cederholm, docent i sociologi och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Magnus Jerneck, professor och lärare i statsvetenskap
Per Johnsson, docent och lektor vid Institutionen för psykologi
Anna Jonsson, docent och lektor i företagsekonomi
Ingvar Mattson, Riksrevisor och Lundadoktor i statsvetenskap
Anna Meeuwisse, professor i socialt arbete
Johannes Persson, filosof och dekan för HT-fakulteterna
Fredrik Schoug, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap
Carina Sjöholm, docent i etnologi och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap
David Wästerfors, docent och lektor i sociologi